Beroepsmogelijkheden omgevingsvergunning

De vergunningsprocedure in laatste administratieve aanleg

Het beroep wordt op straffe van onontvankelijkheid per beveiligde zending ingesteld bij de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen, op het volgende adres: Provincie Oost-Vlaanderen, Gouvernementstraat 1 te 9000 Gent.

U kan ook een beroep instellen via het omgevingsloket: www.omgevingsloket.be

Degene die het beroep instelt, bezorgt op straffe van onontvankelijkheid gelijktijdig en per beveiligde zending een afschrift van het beroepschrift aan:
- De vergunningsaanvrager behalve als hij zelf het beroep instelt;
- De deputatie als die in eerste administratieve aanleg de beslissing heeft genomen;
- Het college van burgemeester en schepenen behalve als het zelf het beroep instelt.

Het beroep kan ingesteld worden door zowel de vergunningsaanvrager, de vergunninghouder of de exploitant of het betrokken publiek.

Het beroep moet worden ingesteld binnen een termijn van 30 dagen die ingaat:
- De dag na datum van de betekening van de bestreden beslissing voor die personen of instanties aan wie de beslissing betekend wordt;
- De dag na het verstrijken van de beslissingstermijn als de omgevingsvergunning in eerste administratieve aanleg stilzwijgend geweigerd wordt;
- De dag na de eerste dag van de aanplakking van de bestreden beslissing in de overige gevallen.

Het beroepschrift bevat op straffe van onontvankelijkheid:
1° de naam, de hoedanigheid en het adres van de beroepsindiener;
2° de identificatie van de bestreden beslissing en van het onroerend goed, de inrichting of exploitatie die het voorwerp uitmaakt van die beslissing;
3° minstens een van de volgende elementen als het beroep wordt ingesteld door een lid van het betrokken publiek:
a) een omschrijving van de gevolgen die hij ingevolge de bestreden beslissing ondervindt of waarschijnlijk ondervindt;
b) het belang dat hij heeft bij de besluitvorming over de afgifte of bijstelling van een omgevingsvergunning of van vergunningsvoorwaarden;
4° de redenen waarom het beroep wordt ingesteld.

Het beroepsdossier bevat de volgende bewijsstukken:
1° in voorkomend geval, een bewijs van betaling van de dossiertaks;
2° de overtuigingsstukken die de beroepsindiener nodig acht;
3° in voorkomend geval, een inventaris van de overtuigingsstukken, vermeld in punt 2°.

Het beroepsdossier wordt ingediend met een analoge of een digitale zending.
Het bevoegde bestuur kan bij de beroepsindiener, de vergunningsaanvrager of de overheid die in eerste administratieve aanleg bevoegd is, alle beschikbare informatie en documenten opvragen die nuttig zijn voor het dossier.

De beroepsindiener geeft, op straffe van verval, uitdrukkelijk in zijn beroepschrift aan of hij gehoord wil worden. Als de vergunningsaanvrager gehoord wil worden, brengt hij het bevoegde bestuur daarvan uitdrukkelijk op de hoogte met een beveiligde zending uiterlijk veertien dagen nadat hij een afschrift van het beroepschrift als vermeld in artikel 56 van het decreet van 25 april 2014, heeft ontvangen, op voorwaarde dat hij niet de beroepsindiener is.

Bovenstaande informatie is louter informatief, voor de juridische versie verwijzen wij u graag naar het decreet betreffende de omgevingsvergunning en naar het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

Decreet:
https://codex.vlaanderen.be/Portals/Codex/documenten/1024690.html

Besluit van de Vlaamse regering:
https://www.omgevingsloket.be/documents/14614/82339/01_tekst_besluit_geco%C3%B6rdineerd/d4496a44-c7e5-4312-a8c4-c8afb12c16ee