Op drukke routes zet De Lijn in op snellere, meer betrouwbare en frequentere bussen en trams. Op plaatsen waar er minder vraag is naar openbaar vervoer, biedt De Lijn Flex mogelijk een oplossing.
Benieuwd hoe ons nieuwe net eruit zal zien en wat de belangrijkste aanpassingen zijn?
En hoe zich dat vertaalt naar Lebbeke? Je komt het hier te weten.
Het nieuwe net in Lebbeke
Vanaf 6 januari 2024 kan dat in Lebbeke nog vlotter. Samen met De Lijn gaan we in verschillende fases voor Hoppin, de nieuwe mobiliteitsvisie van de Vlaamse overheid. Eentje die vervoermiddelen combineren makkelijker maakt en echt inspeelt op jouw noden. Zo reis je dus nog vlotter naar je werk, school, ziekenhuis, favoriete winkel en sport- of cultuurcentrum. Op 1 juli 2023 voerden we reeds een aantal wijzigen door zoals de samenvoeging van de lijnen 23 en 24 tot de nieuwe lijn 20 en de omvorming van lijn 21 tot de functionele lijn 121.
In de vervoerregio Aalst worden verschillende buslijnen aangepast voor vlottere verbindingen in de regio en met de stad Aalst dat een nieuw stadsnet krijgt. De belbus heet voortaan de flexbus.
Wat verandert er?
Lijn 91 Aalst – Lebbeke – Dendermonde – Hamme - Sint-Niklaas
Deze lijn:
- is een bundeling van de vroegere lijnen 91 en 92 die beiden deze reisweg reden, lijn 92 verdwijnt op deze verbinding;
- rijdt van maandag tot zaterdag de hele reisweg vaker (elk halfuur) en tussen Aalst en Herdersem elk kwartier.
- rijdt voortaan van maandag tot zaterdag via de kortste en snelste weg tussen Sint-Niklaas en Aalst (niet meer via Moerzeke);
- krijgt in de spits aanvulling van de buslijnen 911, 912 en 913 (vroeger 91, 92 en 26).
Deze halte krijgt een nieuwe naam
De halte Lebbeke Molenstraat heet voortaan Lebbeke Administratief Centrum. Deze halte wordt in de loop van 2024 effectief ook verplaatst richting het Administratief Centrum.
Belbus wordt flexbus
Waar geen vast openbaar vervoer is, kan je rekenen op de flexbussen van De Lijn. Die vervangen vanaf 6 januari de gekende belbusjes.
Goed om weten
- Contacteer de Hoppincentrale via de app of 0800/ 12 2 12.
- Maak eenmalig een account aan via de app of de Hoppincentrale.
- Op tijd reserveren is belangrijk! Vraag je rit op voorhand aan.
- Op de flexbus zijn de tarieven en vervoerbewijzen van De Lijn geldig.
- Bij elke boeking wordt bekeken wat voor jou de meest geschikte oplossing is. Dit kan de flexbus zijn, maar ook (een combinatie van) een vaste lijn of zelfs de trein.
Je reis uitstippelen?
Dat doe je makkelijk met de website of app van De Lijn. Op tal van manieren helpen ze je daar op weg: met de halte- en lijnpaginas, de features Voertuig op kaart en Volg je rit, maar vergeet ook de routeplanner niet. Die laatste begeleidt je bij geplande omleidingen.
Meer info via delijn.be/nieuwenet.