1722. Ik heb hulp nodig. Wie bel ik?

Gepubliceerd op vrijdag 19 juni 2020 10.10 u.
De Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken activeert tijdens storm of wateroverlast het telefoonnummer 1722 voor niet-dringende interventies van de brandweer.

Stel jezelf de vraag of er mogelijk een leven in gevaar is en of een interventie van de brandweer noodzakelijk is.

  • Ik bel het nummer112 wanneer ik dringend een ambulance of de brandweer nodig heb, omdat mogelijk iemands leven in gevaar is.
    Voorbeelden: instortingsgevaar, gevaar op de openbare weg (omgevallen boom, doorgesneden kabel, gevallen stenen, ...), brandgevaar, incident met gewonden, ...
  •  Ik gebruik het elektronische formulier van mijn hulpverleningszone (indien zij erover beschikt) of bel het nummer 1722 wanneer er geen risico is op levensgevaar maar ik de hulp van de brandweer nodig heb.
    Voorbeelden: veel schade aan de dakbedekking, ondergelopen kelder, wateroverlast op de openbare weg, ...
  • Ik bel een gekwalificeerde professional (of ik voer zelf herstellingen uit) wanneer er geen risico is op levensgevaaren er voor de schade geen interventie van de brandweer nodig is. De nummers 112 en 1722 mogen in die gevallen niet worden gebruikt.
    Voorbeelden: omgevallen boom in de tuin, beschadigd tuinhuis, hagelschade aan een voertuig, elektriciteitspanne, ...

De brandweer helpt altijd eerst de mensen die in levensgevaar zijn. Na storm komen zij ook tussen als er gevaar is voor bewoners of voor derden, als er bijvoorbeeld een grote boom een huis dreigt te vernielen. De brandweer is echter geen klusjes- of hersteldienst. Zij komen dus niet langs om je dakpannen goed te leggen, om je glazen koepel of terrasoverdekking te herstellen, om je dakgoot uit te kuisen of te herstellen, om een omgevallen boom of loshangende tak die op je eigen grond ligt in stukken te zagen en te verwijderen. Hiervoor moet je dus niet naar de brandweer bellen maar naar een gekwalificeerde professional.

Waarom 1722?

De bedoeling van het nummer 1722 is om de noodcentrales 112 niet te overbelasten en personen die in levensgevaar zijn niet te laten wachten. Het is geen noodnummer. Wees geduldig en bel niet terug om te weten wanneer de hulpdiensten zullen aankomen.
Het nummer 1722 wordt preventief geactiveerd wanneer een storm of wateroverlast wordt aangekondigd op basis van de waarschuwingen van het Koninklijk Meteorologisch Instituut van België (KMI). Het feit dat het nummer wordt geactiveerd, zegt niets over de ernst van de waarschuwing en de omvang van de eventuele schade.
De activatie van het nummer 1722 zal steeds via de media aangekondigd worden.

1722 is een betalend nummer, aangezien het geen noodnummer is.
Wanneer er, in normale omstandigheden, geen risico op een storm of op wateroverlast is en het nummer 1722 niet geactiveerd is, kun je het noodnummer 112 bellen voor alle dringende hulp van een ambulance of een interventie van de brandweer.

E-loket of elektronische formulieren van de brandweer

Als je brandweerzone een e-loket geopend heeft, kan je daar ook rechtstreeks terecht om een brandweerinterventie voor storm en/of wateroverlast aan te vragen. 

Nadat je het formulier ingevuld hebt, is het verder belangrijk om geduldig te wachten op de komst van de brandweer. Zij bekijken situatie per situatie en bepalen wie het eerst verder geholpen moet worden. Dit betekent ook dat je in sommige gevallen wat langer zal moeten wachten, opdat de brandweer eerst mensen die in levensgevaar zijn, verder kan helpen.

Van zodra je oproep geregistreerd is bij 1722 of de lokale brandweer, zal er een ploeg langskomen. Neem dus niet opnieuw contact op om te informeren waar ze zijn. Neem enkel opnieuw contact op als de situatie intussen opgelost is en er geen brandweerploeg meer langs moet komen.

Het is belangrijk dat de operatoren in de noodcentrales 112, die ook de oproepen naar het nummer 1722 afhandelen, zich zo veel mogelijk kunnen toeleggen op het afhandelen van noodoproepen (dringende medische hulpverlening en dringende brandweerhulp).

Het nummer 1722 zal daarom enkel bereikbaar zijn voor de inwoners van die gemeenten waarvan de brandweerzone niet over een digitaal loket voor niet-dringende brandweertussenkomsten beschikt. Onze zone beschikt over zo'n elektronisch formulier beschikt, je moet dan ook dat formulier gebruiken als je niet-dringende brandweerhulp nodig hebt. Als je geen internet hebt of als het e-loket door technische redenen niet zou werken mag je uitzonderlijk voor brandweerhulp door storm- of waterschade toch bellen naar 112.

Als je naar het nummer 1722 belt, moet je eerst je postcode ingeven. Als je 9280 ingeeft, zal je de volgende boodschap horen: "Gelieve voor een tussenkomst van de brandweer het digitaal loket van de website van je brandweerzone te gebruiken. Ga naar de website www.112.be voor meer informatie. Bel het noodnummer 112 als je in nood verkeert.".

Geef voorrang aan mensen in levensgevaar

De noodcentrales 112 en de brandweer geven altijd voorrang aan wie mogelijk in levensgevaar is. Zij bekijken de situatie per geval en bepalen wie het eerst verder geholpen moet worden. Tijdens een storm of bij wateroverlast moeten ze veel aanvragen tegelijkertijd behandelen.

Het zijn nog steeds de operatoren in de noodcentrales 112 die de oproepen naar 1722 zullen behandelen, omdat zij het best kunnen inschatten of een niet-dringende situatie bijvoorbeeld zou kunnen escaleren. Zij behandelen de oproepen op gescheiden telefoonlijnen waardoor ze eerst de meest dringende oproepen naar 112 kunnen afhandelen. Dit kunnen oproepen zijn voor mensen die door een omgewaaide boom gekwetst in hun auto vast zitten, maar ook mensen met een hartaanval of wiens huis in brand staat. Blijf dus geduldig aan de lijn en bel desnoods later nog eens terug naar 1722. Bel in elk geval niet naar 112. 

Verzekeringen

Heb je schade opgelopen, dan geef je dit aan bij je verzekeringsmaatschappij. Je belt hiervoor niet naar 1722. Op de website abcverzekering, vind je een checklist terug met alle stappen die je kan ondernemen bij stormschade.